leuke bustrip en meer - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Otje Schut - WaarBenJij.nu leuke bustrip en meer - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Otje Schut - WaarBenJij.nu

leuke bustrip en meer

Blijf op de hoogte en volg Otje

06 Februari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Wat een dag. Vanochtend moesten we om half 8 klaarstaan om naar het busstation te worden gebracht, op naar Phnom Penh (alweer). Toen we waren aangekomen in het guesthouse, had de eigenaar ons verteld dat het ontbijt van 7 tot 10 duurde. Om 7 uur stonden wij dus beneden om wat te ontbijten voordat we een tocht van 7 uur met de bus zouden maken. Nouja, ze zeiden 7 uur, maar we hebben er 9 uur over gedaan. Maar wat bleek, het ontbijt begon pas om half 8.. Heel jammer. Vervolgens staan we om half 8 dus al een half uur te wachten, hopend op een bus die op tijd arriveert. Maarja, het blijft Cambodja, dus toen de bus een uur te laat aan kwam waren Kat en ik al goed geïrriteerd.
Toen kwamen we in de bus, waar het best koud was, maar gelukkig konden we de airco uit doen. Na een uur kwam een man langs ons lopen, doet de airco weer aan, zonder rede, en loopt weer verder. Oke dan.. Gekke actie. Ook ontbrak de tv voorin niet. Volume op 100, toneelstukje op met schreeuwende mensen, en hopsa, zo komen we de komende paar uur wel door. De vrouw die naast ons zat had niet zo veel aandacht voor de tv voorin, zij zat dwars op der stoel naar ons te kijken. Ik denk dat wij interessanter waren dan het toneelstuk, want volgens mij heeft ze in totaal 5 minuten ergens anders naartoe gestaard en verder was haar blik onophoudelijk op ons gericht. De man voor me had z'n stoel op een gegeven moment ook zo ver naar achter gezet dat ik hem bijna in z'n ogen kon kijken.
Toen de vrouw die ons zo zat aan te staren op een gegeven moment uitstapte bij een tussenliggende halte, kwam er een oudere vrouw met een jong jongetje voor in de plaats. Dat jongetje was echt heel schattig, keek alleen maar om zich heen en heeft heel de reis zijn mond niet opengetrokken. Op een gegeven moment zien wij de vrouw het jongetje zijn broek uitdoen. Ze hield hem tussen der benen met een plastic zak eronder. Zodat het jongetje een grote boodschap kon doen. Kat en ik keken elkaar echt verbluft aan, heb je dit ooit meegemaakt?? Gelukkig heeft het jongetje zich ingehouden, en zaten wij niet in zijn stank. De busrit was dus in 1 woord: Bijzonder...

De afgelopen dagen in Siem Reap waren echt heel erg leuk. De eerste dag waren we heel enthousiast en gingen we gelijk voor de zonsopgang naar de Angkor Wat. Om 5 uur 's ochtends stonden we tussen de honderden selfie-makende Chinezen. De zonsopgang was echt super mooi. De reflectie van de tempel met de mooie achtergrondkleuren waren te zien in het meertje voor de tempel. Super mooi! De tempel zelf was ook echt heel mooi. Daarna gingen we verder met 'de kleine Tour', langs Bayon (een tempel met 216 hoofden erin verwerkt), Ta Phrom (een tempel waar de jungle overheen is gegroeid) en langs nog een tempel waarvan ik de naam kwijt ben. Het was echt heel mooi.
Op dag 2 hebben we 'de grote tour' gedaan, waarin we weer langs 5 tempels gegaan. We dachten dat deze Tour iets minder leuk was, aangezien de bekendere tempels allemaal in de kleine Tour zaten. Maar het tegendeel is bewezen, ook de grote Tour was prachtig. Die avond hebben we wat gegeten met een vriendin van Marjolein, Roberta. Zij was daar voor vrijwilligerswerk en vertelde over haar ervaringen, was erg gezellig!

Eigenlijk zijn we alleen maar in Phnom Penh omdat we ons paspoort moeten ophalen met het visum voor Myanmar, waar we binnenkort heen gaan.
Morgen gaan we naar Bangkok rijden. Ook een lange tocht gaat dat worden. Vanuit Bangkok willen we de nachttrein pakken naar Chiang Mai, waar Char in komt vliegen en we verder gaan reizen met z'n 3en. We hebben er veel zin in!
Liefs,
Otje