Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Otje Schut - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Otje Schut - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Otje

15 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, wat een stad.
Na een reis van in totaal 37 uur met de bus waren we eindelijk aangekomen. We hadden vanuit Phnom Penh een nachtbus naar Bangkok genomen. Het zou een 'hotelbus' zijn met echte bedden. Er waren inderdaad echte bedden, maar ruim waren ze niet. We lagen met zijn tweeën op een matrasje van 1 meter bij 1,50 meter. Heel knus dus. Om 5 uur waren we al bij de border, die pas om 6 uur open ging, dus we moesten wachten. Rond een uur of 8 waren we pas klaar en gingen we verder met een mini van naar Bangkok. Deze minivan zou ons naar Khoa San Road brengen, maar de taxi chauffeur vond dat te veel moeite en zei dat we maar een tuktuk moesten nemen. Hier waren wij het natuurlijk niet mee eens, want afspraak is afspraak, wij wilden afgezet worden op het afgesproken punt. Toen we dit zeiden tegen de chauf werd hij mega agressief, haalde bijna uit en riep 'Fack You!'. Helemaal in shock hiervan werden we uiteindelijk afgezet bij het kantoortje van die busorganisatie, die een andere taxi belde die ons wel naar de afgesproken plek wilde brengen.
Die avond zijn we gelijk verder gaan reizen en hebben we een nachtbus naar Chiang Mai genomen. Ook hier kwamen we al om 5 uur 's ochtends aan. En dan kan je echt geen kant op hoor. We hadden nog geen hostel voor die avond, maar wel voor de avond dat Char aan zou komen. Dus gingen we maar daarheen. Maar een hostel is natuurlijk nog niet open zo vroeg. Wij zijn dus maar in de tuin op een bank gaan zitten wachten totdat er iemand zou komen van het hostel, en we hoooooopten natuurlijk heel erg dat er nog een kamer vrij was. Rond half 8 kwam er een vrouwtje die heel lief was en gelijk een kamer ging schoonmaken van 2 andere reizigers die echt net hadden uitgecheckt. Zodra zij klaar was zijn we als een blok in slaap gevallen. We waren kapot, maar zooo blij dat we eindelijk in Ching Mai waren!!

De volgende dag hadden we een tour geboekt waarin we met een quad een berg op zouden rijden naar een mooi uitzichtpunt. Dit was heel leuk. Dat quadrijden blijft toch wel iets leuks, en dat uitzicht was echt super mooi!!
Toen kwam de dag dat Char aankwam. Kat en ik zaten in de tuin te wachten totdat Char kwam. Op een gegeven moment waren we midden in een gesprek toen Kat ineens heel erg opschrok en van der stoel afsprong. Daar stond Char in de deuropening van het hostel met der kaartje om de weg te kunnen vinden. Na een mega groepsknuffel hebben we der aankomst gevierd met een heerlijke verse fruit smoothie.
Char heeft precies een halve dag kunnen bijkomen van der vlucht en jetlag, want daarna werd het tijd voor actie. We zijn 3 dagen gaan hiken door de jungle. En wat was het gaaf!
De eerste dag viel echt best tegen. Na een half jaar weinig te sporten is zo'n wandeling door de jungle, bergopwaarts, best wel zwaar. Zwetend sleepten we onszelf naar boven, steeds als laatste van de groep (van 15) kwamen we op de rustpunten. Iedereen vond het wel grappig, want wij drieën en nog 1 ander meisje deden de 3 dagen tour, en de rest maar 2 dagen. Iedereen vroeg zich stiekem wel af hoe we de andere dagen zouden volhouden als we dit al zo vonden tegenvallen. Die middag kwamen we aan bij het olifantenkamp waar we ook zouden overnachten. Eerst maakten we een ritje op de olifanten, en daarna gingen we ze wassen. Dat was echt heel leuk. Wat een lieve beesten zeg! We sliepen met 15 man in een hutje van bamboo. Het matras was zo dun dat je alle latjes voelde. Maarja, we hadden ook niet verwacht dat we goede bedden zouden krijgen. De nacht was koud en lawaaiig!
De volgende dag sloten we aan bij een andere groep, met een andere gids, mister Noo. Wat een gekke vent was dat zeg. Hij liet ons voorop lopen, zelf liep hij denk ik 5 minuten achter ons. Dus steeds moesten wij wachten op hem, al was dat wel lekker hoor, dan konden wij even rusten. Hij was constant stoned en maakte grappen. Wel heel geestig dus, een goede entertainer! Dag 2 was een dag waarop we alleen maar bergopwaarts hebben gelopen, met een tussenstop bij een waterval, waar we vervolgens ongeveer 2 uur lang Mister Noo kwijt waren. Geen idee waar hij nou uiteindeljk was. We merkten wel dat deze tocht al makkelijker ging dan gister. Al was het natuurlijk warm en zwaar, ik denk dat we wisten wat we moesten verwachten. Onderweg kwamen we echt bij de allermooiste uitzichtpunten ooit. Ook, toen we eenmaal waren aangekomen, hebben we de zonsondergang bekeken, met een waanzinnig uitzicht. Het was zo gaaf! We sliepen die avond bij de hilltribes bovenaan de berg op een houten vloer. Ook deze nacht was koud, en we werden om 5 uur 's ochtends gewekt door allerlei hanen. Heerlijk...
Op dag drie moesten we dus bergafwaarts. Dit is natuurlijk minder vermoeiend, maar wel pijnlijker. We hadden al wat blaren gevormd de afgelopen dagen, dus die werden erger en erger. Maar ook nu kwamen we de mooiste uitzichten tegen en stopten we bij een mooie waterval. Na een hike van 2,5 uur kwamen we aan bij een plek waar we op een raft boot stapten. We gingen raften, maar dit hield niet zo veel in. Vergeleken met wat ik in Afrika heb gedaan was dit een eitje. Na het raften stapten we over op een bamboo vlot. Lekker dobberen over de rivier. Helaas duurde dit maar 10 minuutjes.
Dat was dan de tour van 3 dagen. Heeeelemaal gesloopt waren we, maar het was zo onwijs gaaf!! We hadden het voor geen goud willen missen!

• 15 Februari 2015 - 14:45

Oma Schut:

We genoten, zoals altijd van je heerlijke verhaal. Ik ben benieuwd of jullie alle drie een stempel in jullie paspoort kregen voor Birma. Dat moet wel zooomooi en interessant zijn! Wij zijn er helaas nooit heengereisd, maar ik lees alles wat los en vast zit als ik iets tegenkom.
    Stephen ging paar dagen geleden uit Melbourne, hoog zomer met over de dertig graden zomerse hitte naar Canada, waar hij door zijn kantoor waarvoor hij in Australie werkt was uitgenodigd. Daar troffen Vicky en hij temperaturen van minus 28 aan... Dus zo ongeveer 60 graden tijdverschil.... Dat wordt dan wel je aanpassen... Over al jullie aanpassingen gesproken!!!
    Geniet verder voor tien. Verheug me nu al op de volgende brief en later je fotos. Liefs van ons twee. Oma.

• 15 Februari 2015 - 16:36

Mark:

otje, wat schrijf je toch toppie, t is net of we - samen met Mr Nooooo - meesjokken door de jungle, beter dan Bear Grills;-)! Blijf gezond, ook hier zijn haantjes en kippetjes (kiplaan), kus van ons allemaal, mark