update - Reisverslag uit Ða Kao, Vietnam van Otje Schut - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Ða Kao, Vietnam van Otje Schut - WaarBenJij.nu

update

Blijf op de hoogte en volg Otje

26 April 2015 | Vietnam, Ða Kao

De tweede dag in Phong Nha was echt fantastisch. We hadden een scooter gehuurd en zijn met een Frans meisje op pad gegaan. We gingen op zoek naar de dark cave. Dit is een grot waar je eerst in een harnas via een kabelbaan binnen komt. Daarna zwem je de grot in. Op een gegeven moment kan je weer staan en ga je dieper de grot in waar het modderiger en donkerder werd. Totdat je aan het eind kwam, daar was één grote modderpoel. Met de hele groep gingen we daarin liggen. Kat en ik kwamen er hier achter dat je in modder alleen maar kan drijven, wat je ook probeert, je gaat niet kopje onder. Het voelt zo gek om te gaan zitten, terwijl je drijft. Je zit dus eigenlijk op een dikke vloeistof, heel raar. Maar wat hebben we ook gelachen daar, in het pikdonker. Maar de dark cave was eigenlijk niet het leukste van deze dag. Dat was namelijk het scooteren zelf. We kwamen bij de mooiste landschappen, langs zo ontzettend veel groen. Ook waren er waaaaanzinnig veel vlinders. In de bosjes van Pex ligt het vol met platgereden naaktslakken, hier lag het vol met platgereden vlinders. In de bosjes van Pex moet je je mond dicht houden tegen alle kleine vliegjes, hier moest je je mond dicht houden tegen de vlinders. Wauw, zo mooi!! Onze glimlach was weer aanwezig van oor tot oor!
Na Phong Nha zijn we naar Hue gegaan. Vanuit daar probeerden we een office te vinden van Easy Rider. Dat is een organisatie die scooter tochten regelt, of het nou een city tour is of een tour van stad naar stad, ze hebben het allemaal. We hadden op de kaart gevonden waar een office zat, dus we gingen daarheen. We konden het natuurlijk weer niet vinden. Na een half uur ofzo gingen we maar weer terug. Kat en ik waren even weer lekker dom bezig want wat bleek: 1) we hadden de kaart van een verkeerde stad voor ons, 2) bij ons hostel werd ook easy rider aangeboden. Lekker bezig!! Uiteindelijk hadden we een tour geboekt. In 2 dagen zou een mannetje ons met de scooter van Hue naar Hoi An brengen. Kat en ik besloten 1 scooter te nemen, zodat de ander achterop kon. De tocht was echt heel erg leuk. We stopten onderweg nog bij een aantal leuke dingen, zoals een mooie waterval, waar we ook even zwommen. We gingen door de bergen, wat weer mooie uitzichten opleverde. Op de tweede dag waren we midden in de bergen toen de motor van onze scooter ineens uit viel. Geen benzine meer. Gelukkig was er 5 minuten verderop een klein winkeltje waar we benzine konden kopen, dus een groot probleem was het niet.
Hoi An is een super leuk stadje. Heel kleurrijk en met gezellige winkeltjes. Wel een beetje jammer dat er niet veel te doen valt, dus de volgende dag zijn we met de nachtbus naar Dalat gegaan. We werden heel bijzonder ontvangen in het hostel, namelijk met een mega knuffel en een dikke zoen op de wang door een homo. Altijd gezellig!!
In Dalat hebben we canyoning gedaan, en wat was dit weer heel erg leuk!! Eerst gingen we van een stukje rivier van een soort glijbaan af. Dat was al erg leuk, maar het echte werk begon daarna pas. We gingen van een rots abseilen van 16 meter hoog. Het was best spannend als je daar bovenaan staat, maar eigenlijk was het makkelijker dat het eruit zag. Daarna gingen we van een soort waterval abseilen, dit was het vetst! Het was 25 meter wat je aflegde. De eerste meters moest je langzaam afleggen, terwijl het water in je gezicht spettert. De laatste 5 meter moest je alles loslaten, en een soort vrije val maken totdat je in het water belandde. Het was echt mega! Ik heb alleen een veel hogere vrije val gemaakt, aangezien ik dacht dat een duim omhoog betekende dat het tijd was om te springen, maar het betekende dus alleen maar dat ik de goede kant op ging. Slimm...
Daarna gingen we van een rots afspringen. Deze was 11 meter hoog. Dat is echt heel hoog hoor als je zonder tuigje ofzo ergens aan vast zit, maar wat was het weer gaaf. Echt een hele leuke dag gehad!!
Na Dalat zijn we naar Nha Trang gegaan, dit is het strand. Kat der laatste paar dagen zijn aangebroken, dus we moesten nog even proberen een lekker kleurtje te pakken natuurlijk. We hebben heerlijke dagen gehad op het strand. Ook zijn we een dagje naar een waterpretpark gegaan met een aantal mensen die we kenden van het canyoning. Als grote kinderen gingen we weer van de glijbanen af, het was heel gezellig!
Gister kwamen we aan in Ho Chi Min, en zijn keihard afgezet door onze taxi chauf. Het hostel waar we heen wilde was op 3 minuten afstand van de bushalte. Maar dit wisten wij nog niet, dus namen we een taxi. Deze taxi bleek nep te zijn, maar daar hadden wij ook nog nooit over gehoord/gelezen. De taxi heeft ongeveer 7 minuten rondjes gereden, terwijl zijn taxi meter aan stond. Toen we na 7 minuten aankwamen bij ons hostel stond zijn taxi meter op 40 euro... Nou mooi niet he!! Kat en ik zijn een beetje boos geworden en hebben gezegd dat het een belachelijke prijs is. We hebben uiteindelijk 13 euro betaald ongeveer. Alsnog veel te veel natuurlijk. We hadden het niet gepast, dus zouden we wisselgeld krijgen. Het briefje dat kat terug kreeg voelde gek aan. Toen Kat het beter ging bekijken bleek het gewoon nep geld te zijn! Echt debiel!! Gelukkig kwamen we erachter en hebben we daarna gewoon echt geld gekregen. Daar hebben we ook weer van geleerd....
Ho Chi Min is verder echt een mega chaotische stad. Er zijn hier 7 miljoen scooters, dus het verkeer is echt zooooo druk. We hebben gister de Cu Chi tunnels bezocht. Dit was super indrukwekkend. 16000 Vietnamezen woonden zo onder de groot in meeeega smalle tunnels, ongelooflijk!
Daarnet heb ik helaas afscheid moeten nemen van Kat, die weer onderweg is naar huis. Deze 4 maanden zijn echt voorbij gevlogen, en het was zo zo zo zo zo leuk! Ik had het voor geen goud willen missen.
Overmorgen ga ik dan nog heeeel eventjes 3 weken naar Australië, waar ik heel veel zin in heb.
Daarna wordt het voor mij ook tijd om jullie thuis allemaal te knuffelen!
Xxxxxx

• 26 April 2015 - 08:40

Oma Schut:

Wat een superbrief van je. Mega vol van alles wat jullie meemaakten. Heerlijk dat je dat alles met ons deelt. We zijn wel heel blij dat je zo genoot van die vier maanden. Nu nog even.... Naar australie....., waar het wel heel anders is maar .....ook daar mega gezellig!! Goede reis maar weer. Omhelsd opa en oma schut.

• 26 April 2015 - 09:04

Mark:

Ha Otje, het is also we erbij zijn, hier natuurlijk ook gezelligheid als vanouds, met Kwarteltje, ondergaande zon op t vogelwijkstrand, competitietennis, je vader speelt elke week een tiebreak en wint ze allemaal, tegenstanders beginnen nu al op te geven tijdens de wedstrijd als ze van 5-1 achter zijn teruggekomen, dat mis je allemaal wel;-)!
    En morgen Koningsdag! Voor t eerst achter de Heldringschool! Say hi to the dingo's & boomers, mark

• 26 April 2015 - 10:52

Astrid:

Hoi Otje, wat leuk om te lezen. Ik sta versteld van je lef: 11 mtr van een rots afspringen, WoW! (Ik durf zelf nog niet eens van de hoge duikplank, haha). Zal wel weer wennen worden als je 'gewoon' thuis bent. Maar eerst nog lekker genieten van Australië. Veel plezier nog!!!!