Myanmar - Reisverslag uit Kamakasit, Myanmar van Otje Schut - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Kamakasit, Myanmar van Otje Schut - WaarBenJij.nu

Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Otje

08 Maart 2015 | Myanmar, Kamakasit

Na Chiang Mai zijn we naar Pai gegaan. Dit is een klein stadje met vooral heel veel hippies, maar het is onwijs gezellig. We hebben een scooter gehuurd en zijn de weg op gegaan. We wisten niet waar we heen wilden, dus toen we een bordje zagen richting een waterval, leek ons dat een leuk plan. De waterval was alleen niet zo heel boeiend, aangezien er nauwelijks water was. Wel stond er een ander bordje die aanwees dat als je nog 10 km verder zou rijden er een mooi view point zou zijn. Ook dat leek ons wel leuk. We zagen dat we nog maar minder dan de helft van de benzine over hadden, dus eerst moesten we nog even tanken. Gelukkig zou er onderweg, na 2 km, een tankstation zijn. En inderdaad, die was er, alleen was deze gesloten. Er kwam een mannetje voorbij die ons vertelde dat bij het viewpoint ook een tankstation was en dat je met zo'n halve tank het makkelijk daarheen redt. Oke dan. Op naar het viewpoint, boven aan een berg.
Toen we na een uur nog steeds 5 km ofzo te gaan hadden werden we een beetje nerveus. De benzine meters gaven aan dat er niks meer in de tank zat. Op hoop van zegen gingen we verder bergopwaarts. Over bladerige zandwegen gingen we steeds steiler omhoog. We merkten dat onze scooters meer moeite kregen de berg op te komen, we moesten soms zelfs naast de scooter meerennen omdat ze met iemand achterop niet omhoog kwamen. Godzijdank hadden we het gered tot boven aan de berg. Nu moesten we op zoek naar dat tankstation, maar natuurlijk.... die was er niet. We gingen dus maar terug, want ook het uitzicht was niet bijzonder. We besloten de steile heuvels terug te gaan zonder de motor aan. Dat was echt wel best eng. Je hebt namelijk nul grip en om dan die scooter recht te houden is wel zwaar. Maarja we hebben het overleefd. Eenmaal beneden gingen we natuurlijk gelijk op zoek naar een benzine station. Toen we er 1 hadden gevonden draaiden we de dop ervanaf om de scooter te vullen, maar wat bleek nou. Er zat gewoon nog aardig wat benzine in!!! Ik denk dat de mensen van de scooterverhuur gesleuteld hebben aan die benzinemeter. Lekker dan.. Wel weer een leuk avontuur!
Na Pai gingen we terug naar Chiang Mai en stapten we op het vliegveld naar Yangon. Een dag later dan gepland kwam Carlijn ook aan, heel gezellig!! Op naar 2 weken rondreizen door Myanmar.
Yangon was eigenlijk niet echt leuk. Het is de smerigste stad die ik ooit gezien heb, ze hebben ratten zo groot als cavia's, op elke centimeter van de straat stinkt het een uur in de wind en het enige wat te doen is in de stad is het bezoeken van de Shwedagon Tempel. Deze tempel was wel mooi, maar ook niet super bijzonder. Ook was het jammer dat Char een voedselvergiftiging had opgelopen dus niet mee kon.
Daarna zijn we naar Bagan gegaan. In tegenstelling tot Yangon was dit wel echt super leuk. Helaas was ik nu degene met een voedselvergiftiging, waardoor ik 1 dag heb gemist. Ondanks dat heb ik nog vele mooie tempels gezien de dag erna.
Wat het leukste was aan Bagan was de zonsopgang. Wij waren niet naar de toeristische tempel gegaan van waaruit heeeeel veel toeristen de zonsopgang bekijken, maar wij zijn naar een tempel 2 minuten daar vandaan gegaan. Dat was de beste keuze ooit. We zaten daar met alleen ons vieren. Geen andere mensen die de foto's verpesten of het uitzicht versperren. Toen de zon opkwam zagen we de duizenden tempels verschijnen, ook waren er best een aantal luchtballonnen die opkwamen. Het uitzicht was echt waanzinnig mooi!! En dat we daar met ons 4en zaten maakte het nog bijzonderder! Nadat ik ziek ben geweest kwam Kat, ook een dag op bed gelegen. Gelukkig had ze nog wel de zonsopgang gezien voordat ze ziek werd.
Na Bagan zijn we met een boottocht van 14 uur naar Mandalay gegaan. De boottocht was prima, maar wat wel jammer was, was dat Carlijn die nacht ziek was geworden, dus voor haar was het geen pretje. Nu waren we alle 4 na elkaar ziek geworden. Nu was het wel genoeg geweest. En gelukkig was dat ook zo.
In Mandalay waren we maar 1 dag, maar dat was meer dan genoeg. We hebben een city Tour gedaan waarin we een aantal tempels hebben bezocht. We hebben ook een monnikenhuis bezocht. Er woonden meer dan 1000 monniken. Ze stelden zich allemaal achter elkaar op om hun ontbijt in ontvangst te nemen. Eigenlijk was het net zoiets als die stroom van vleermuizen in Battambang, er kwam geen einde aan. Het was natuurlijk wel heel indrukwekkend om te zien!
Na Mandalay zijn we naar Inle Lake gegaan. Ook dit vonden wij heel erg leuk. We hebben een boottocht gedaan over Inle Lake. We gingen langs paraplu makers, zilver smeden, botenmakers, sigaren makers, ijzer smeden, silk/Lotus wevers, floating garden en een marktje. Was erg leuk!
Na Inle Lake zijn we naar het strand gegaan waar we onze laatste paar dagen in Myanmar hebben doorgebracht. Het was een lekker strand. Al waren wij bijna de enige toeristen, het was nog steeds erg gezellig.
Gister zijn we aangekomen in Yangon en vanochtend hebben we afscheid genomen van Carlijn. Aangezien wij Yangon niet echt leuk vinden wisten we niet wat we moesten doen met de rest van de dag. We kwamen er achter dat vlakbij ons guesthouse een bioscoop zit. We vroegen of er misschien heel toevallig ook Engelse films gedraaid werden. En ja hoor! De film 'Kingsman' werd gedraaid en het kostte ons maar liefst 2 dollar om deze te mogen bekijken. We moesten een trap op om naar de zaal te gaan. Toen we bovenaan de trap kwamen zagen we allemaal klapstoeltjes opgesteld voor een mini tv. Kat en ik keken elkaar aan en begonnen echt heel hard te lachen. Was dit de Birmese bioscoop? Gelukkig was dit alleen maar de wachtruimte. De ruimte waarin de echte film was gespeeld was gewoon net zoals in Nederland, met loveseats en al. Ook het geluid was top. Toen we eenmaal zaten kwamen eerst de voorfilmpjes. Daarna stond er op het scherm: 'respect your flag'. Toen iedereen dit zag staan stonden ze gelijk op. Hun volkslied werd gedraaid. Char, Kat en ik moesten echt ons lach inhouden omdat we dit echt niet zagen aankomen. De film was echt best leuk. Goed tijdverdrijf!
Morgen vliegen wij terug naar Chiang Mai van waaruit we doorgaan naar Laos.
We hebben genoten van Myanmar. Nu op naar land 4!
Xxxxxxxx

• 08 Maart 2015 - 12:49

Mardy:

Hebben jullie in Myanmar backpacker Pim Balt ontmoet. Ik hoor het heel graag!Dankjewel

• 10 Maart 2015 - 12:18

Otje:

Dag Mardy,
    Ik heb Pim niet ontmoet. Ik weet niet of u naar hem opzoek bent, maar er was nauwelijks internet verbinding en ik heb helemaal nooit netwerk gehad. Contact leggen met het thuisfront gaat dan ook heel lastig!
    Groetjes,
    Otje

• 10 Maart 2015 - 17:39

Oma Schut:

Hi lieve trouw schrijvende Ot!! Wat doe je ons een plezier daarmee! Terug in de tijd voor ons alweer zoveel jaar geleden!
    Jullie doen het leuk, cultuur, wandelen, de stranden en de volle steden Alles heeft zo zijn charme. Heerlijk dat je dierbare zus even in Myanmar meedraaide. Het mooiste land of interessantse land wat jullie bezochten? Nu in Laos. Toen we een keer in Bangkok logeerden zijn we daar naartoe gegaan. Gezellig stuk van onze vacantie toen.
    Hier leven we naar Harms komst toe. Hij komt rond onze berjaardagen vijf dagen hier en dan gauw gauw weer terug wat een fantastische heerlijkheid dat hij overko t als zijn moeder 85 wordt. Ik kan het zelf ook nauwelijks bevatten... We hebben weer een fa,ilie lunch in Eerbeek met daarvoor een excursietje naar een fabriekje wat geschept papier maakt op de oude manier. We zullen je missen!
    Eindelijk komt hier de lente af en toe om de hoek kijken, maar het is toch vaak nog te koud om buiten te zitten.
    Dag lieve meis. We knuiffelen je en de gedachten gaan vaak jouw kant op. Voorzichtig met je leven en geniet voor tien. Zoveel liefs van ons twee, oma