chipangalii - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Otje Schut - WaarBenJij.nu chipangalii - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Otje Schut - WaarBenJij.nu

chipangalii

Blijf op de hoogte en volg Otje

10 September 2014 | Zimbabwe, Bulawayo

Hallo allemaal,
Ik zal het proberen kort te houden, maar er is inmiddels al zo veel gebeurd dat het moeilijk is dit in het kort op te schrijven.
Ik ben hier inmiddels 3 dagen, dus ik begin door te hebben hoe het hier werkt.
Elke dag op bepaalde tijdstippen (5 keer per dag, 8:00,11:00,13:00,16:00 en 18:00) moeten de vrijwilligers de baby diertjes te eten geven. Dit is een uil, een hertje, kleine schildpadden, egels en een muis. Gister is er nog een baby uiltje bijgekomen. Omdat deze nog heel jong is, moeten we deze in de nacht ook voeren (om 10:00 en om 2:00 uur). als zij/hij een week lang blijft leven hier, krijgt hij pas een naam.
Gister kregen we eerst een grote romdleiding van Nikki. Zij runt het hier samen met haar man, Kevin. We gingen toen ook naar het slachthuis, waar mega veel dode kippen lagen voor de leeuwen en de luipaarden. 1 keer in de week krijgen de leeuwen een groter dier, zoals een koe of een ezel. Gister was het zo'n dag dat ze een ezel kregen. Bij de slachtplaats lag dus een dode ezel, helemaal stijf, maar nog niet opengesneden.
Na de tour gingen we een nieuw hok maken voor de baby uil (die er al langer zit) Max, want zijn andere kooi begon te klein te worden.
Hierna gingen we sprinkhanen vangen in 'the rhino field' voor de kamelions. De neushoorns zijn inmiddels doodgeschoten door jagers, dus nu komen er buffels voor in de plaats.
Na het vangen van de sprinkhanen gingen we kijken hoe de leeuwen gevoed waren. We gingen naar de slachtplaats en daar zag je alleen nog maar de ingewanden (groene darmen) en het hoofd liggen. De rest werd in stukjes gehakt en in kruiwagens vervoert naar de leeuwen toe. Wij mochten ook die stukken vlees in de kooien gooien. Maar om nou een stuk net opgesneden ezel met mn blote handenn te pakken leek me geen fijn idee en de andere vrijwilligers ook niet. Daarom hebben wij dit (nog) niet gedaan.
Daarna gingen we eten, we eten hier mega vet. Ze gooien veel in de frituur, dus heel lekker is het niet.
De zon gaat onder rond een uur of half 6. Hierna is het gelijk donker. Meestal gaan we na het eten nog even rond een kampvuur zitten, maar rond 9 uur zit iedereen wel in zijn eigen kamer en slapen we dus heel vroeg.

Het is hier in Chipangali heel normaal om alles te recyclen of door te geven voor hergebruik. Vanmorgen gingen we naar een school hier in de buurt en gaven we alle glazen potten, plastic hoesjes, papieren bladen, kartonnen dozen etc aan deze school. Zij kunnen dit dan gebruiken voor knutselen en andere bezigheden.
Hierna gingen we de stad in om buffel eten te kopen, daarna gingen we eten kopen voor de mannen die nu nog de buffels onderhouden. Ze worden komende maand naar Chipangali vervoert en hier verzorgt. Het is alleen nog een kwestie van de papieren in orde maken. Daarna hebbenn we het voer en het eten langsgebracht. Onderweg nog een boete gekregen van 200$ omdat we de 3e kentekenplaat niet op het raam hadden geplakt, maar op het dashboard hadden liggen.

Terwijl ik dit aan het schrijven ben, zit ik hardop voor te lezen wat ik typ aan de bruine hyena. Deze is nog heel jong en niet gewend aan mensen. Onze taak is dus om de hyena (Miska) te laten wennen aan mensen en hun stemmen. Hier in het park hebben ze nog zo'n bruine hyena, zodat als ze eenmaal tam zijn, ze kunnen voortplanten en er dus meer nakomelingen zijn. Deze soort hyena is namelijk heel zeldzaam. Elke dag moet iemand een uur bij ze zitten en met ze praten. Maakt niet uit wat je doet, je kan je levensverhaal vertellen, een boek voorlezen, een blog schrijven en daarbij hardop nadenken, als je maar geluid maakt zodat Miska kan wennen aan mensen.
Nou, zo vind ik het weer even genoeg!

Tot snel,
Xxxxxxx
Otje

• 10 September 2014 - 18:03

Mamma:

Hi Ottie, fijn weer wat van je te horen. Bij het begin van dit verhaal dacht ik nog even "goh Ot zit op een kinderboerderij met al die uilen en hertjes en schildpadden". Hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen om te maken! Maar vervolgens ga je in één adem door op het voeren van in stukken gehakte ezels aan de leeuwen en de luipaarden en dat je bruine Hyena's 'voor moet lezen'. Klinkt weer iets minder geruststellend ;-), maar wel erg gaaf! xxx

• 10 September 2014 - 18:05

Otje:

Oeps foutje, de politie is hier wel corrupt, maar niet zo erg als ik schreef: de boete was $20 en geen $200.

• 10 September 2014 - 18:46

Oma Schut:

Wat voor voer krijgt de muis. Dat willen we graag weten.
    Goed, schat, dat je bezig bent met verkennen. Wie weet wat je allemaal nog gaat meemaken. Is Merel nu ook aangekomen zodat jullie samen je werkzaamheden doen? Dank je, fijn om te horen. Liefs opa en oma.

• 10 September 2014 - 19:20

Froos Vullings:

Hallo Ottje,

Hartstikke goed wat je/jullie daar allemaal doen voor de dieren. Zo te horen wel ff anders dan bij ons maar dat maakt het ook leuk. Afrikaans eten is echt anders, lees niet zo lekker, dan bv Thais is mijn ervaring. Je krijgt veel indrukken te verwerken en ik hoop dat je er ook van mag genieten om daar te zijn met allemaal mooie dieren en mensen in je omgeving.
    Wist je dat Merel in de USA zit. Zij heeft ook een blog MerelVullings - waarbenjenu
    Heel veel plezier met alles wat je doet,

Froos

• 10 September 2014 - 21:00

Mark Hamel:

Ot heeft die ezel zich aan de verkeerde steen gestoten

• 11 September 2014 - 17:25

Otje:

Hee oma! De muis krijgt pap met stukjes gesneden fruit als eten! Xxx

• 13 September 2014 - 19:58

Petra :

Lieve Ot,
    Wat zou ik graag even bij je zijn, even met je mee kijken naar al die dieren.
    Hilarisch als je kunt vertellen dat je Hyena's hebt voorgelezen ha ha ha.
    Ik hoop dat je nog heel veel zult schrijven, want je enthousiaste stijl is heel leuk om te lezen!
    Liefs Peet xx

• 19 September 2014 - 18:19

Nikita:

hoi otje wat een leuk verhaal ik verdiepte er hellemaal in echt super cool