Zuiden van Thailand - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Otje Schut - WaarBenJij.nu Zuiden van Thailand - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Otje Schut - WaarBenJij.nu

Zuiden van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Otje

07 April 2015 | Vietnam, Xóm Pho

De afgelopen 2 weken waren heel relaxed. Vanaf Laos zijn we naar Chiang Mai gereden. Tot de border was het geen probleem. We stapten uit de grote slaap bus, kregen de nodige stempels in ons paspoort en waren zo in Thailand. Vanaf de border in Thailand zouden we opgehaald worden door een minivan die ons de laatste 5 uur zou brengen naar Chiang Mai. We gingen bij een tourist information bureau vragen waar we heen moesten. Hier vroeg ze om onze sticker. Natuurlijk hadden we weer geen sticker gekregen, en dat was een groot probleem. Zonder sticker word je namelijk niet opgehaald. Dus daar stonden we dan, bij de Thaise grens, zonder vervoer door naar Chiang Mai. De enige optie was opnieuw betalen voor een taxi die ons kon brengen, nouja het moest dan maar. Sonde dat we dubbel hebben betaald, maarja.. Het moet ooit ook een keer fout gaan toch?
De volgende ochtend vroeg vlogen we door naar Surat Thani. De vlucht verliep prima en eenmaal bij de AirPort aangekomen hadden we al snel onze tassen. We gingen met een taxi naar de pier, waar we op een Ferry stapte naar Koh Tao. Char zag op het vliegveld al stickers liggen met Koh Tao erop. Toen we bij de pier aankwamen hadden we die opgeplakt, in de hoop dat de mensen van de ferryticket balie zouden geloven dat we al hebben betaald(wat niet het geval was). Helaas had je naast de sticker ook een ticket nodig, goed geprobeerd....
De daarop volgende week hebben we op Koh Tao gezeten. Het is een super gezellig eiland, met waanzinnig veel backpackers. Het eiland staat erom bekend dat op elke hoek duikscholen zijn. Hier moest ik natuurlijk gebruik van maken! Ik heb m'n Open Water Padi gehaald. Het was een 3-daagse cursus. De eerste en tweede dag had ik eerst theorie les en daarna gingen we de boot op. In het water deden we dan eerst oefeningen en daarna gingen we een duik maken. Die oefeningen waren soms nog best spannend. Je moest bijvoorbeeld je ademding kwijtraken en weer opnieuw vinden onder water, je duikbril onder water af en aan doen (wat geen pretje is met lenzen), je luchttoevoer werd dichtgedraaid en dan moest je bij je buddy bij zijn reserve ademding mee ademen, en nog veel meer. De derde dag bestond eerst uit m'n theorie toets. Dat stelde eigenlijk niet zo veel voor. Als je had geluisterd naar je instructeur en vragen herkende van het duiken zelf was het een eitje. Daarna hebben we nog 2 duiken gemaakt. Het was echt super leuk!! Tot 12 meter diep zijn we gegaan. Met dit diploma mag je eigenlijk tot 18 meter, maar op de een of andere manier lukte het me bij de laatste duik (die eigenlijk tot 18 m zou gaan) niet meer om m'n oren te klaren als ik dieper ging dan 11 meter. Helaas pindakaas.
Na Koh Tao zijn we met de Ferry naar Koh Phangan gegaan. Dit eiland staat bekend om de fullmoonparty's. Hier zijn we dan ook naartoe gegaan. Het was zoooo groot, er waren duuuuizenden mensen. Er waren 8 podia met verschillende muziek. Persoonlijk vond ik het net iets te groot, iets knussers is meer wat voor mij. Char en Kat waren het hier mee eens. Verder is het wel heel leuk aangekleed. Alles is met neon kleuren versierd, en zelf zit je ook helemaal onder het neon verf. De sfeer is ook heel gezellig!

Na Koh Phangan zijn we met de nachttrein naar Bangkok gegaan. Dit was ook best een ervaring. Het is veel comfortabeler dan een nachtbus, maar alsnog tipt het natuurlijk niet aan een normaal bed. We hebben Char haar laatste dagje in Bangkok op Koa San Road besteedt. Het blijft een gezellig straatje!
Vanmorgen om 3:30 ging de wekker voor Kat en voor mij. Voor ons is het tijd om naar Vietnam te gaan. Jammer genoeg was dit ook het moment om afscheid te nemen van Char. Het was zo gezellig de afgelopen 2 maanden!! Echt de tijd van ons leven gehad. Voor Char natuurlijk veel te vroeg om te vertrekken, maar er moet natuurlijk ook aan de studie gedacht worden. We missen der nu al!
De vlucht naar Hanoi in Vietnam is vlekkeloos verlopen. We dachten dat het vliegveld in Bangkok nog niet zo druk zou zijn om 4:30, maar dit hadden we fout ingeschat. Het was zo ontiegelijk druk, maar gelukkig waren we op tijd en hebben we alles gewoon gehaald.
Toen we aankwamen in Hanoi regende het echt heel hard, het was zelfs aan het onweren. Hallooo!! We zijn niet in Nederland!!
Rond een uur of 10 waren we in ons hostel. We slapen weer in een dorm room, met volgens mij alleen maar jongens, wat ook te ruiken valt.... Nouja, we slapen hier maar 1 nachtje.
Verder zijn we vandaag op een soort eigen city Tour gegaan, waarin we een beetje zijn verdwaald. Het leuke was hieraan dat we leuke straatjes hebben gezien met super veel winkeltjes en heeeele vriendelijke mensen! Het verkeer hier is wel echt debiel, zo ontiegelijk druk en overal getoeter!
Morgen gaan we naar Sapa, waar we waarschijnlijk een hike gaan doen! We hebben er zin in!!
Liefs,
Xxxxx
Otje

• 07 April 2015 - 15:27

Oma Schut:

Heerlijk weer een verhaal van je! Maar het grote, grotere. Grootste nieuws is toch wel van je moeder. Die dappere doorbijtende moeder. Goede berichten dus na de vorige operatie en het weefselonderzoek, wat schoon bleek te zijn! Ze jubelde op mijn nieuwe smartphone in een whats appje....zal haar zo terugschrijven.
    Mijn verjaardag was prima met veel lieve oude, oudere en jonge mensen om me heen. Harm had een kostelijke diavoorstelling met mij zo door de jaren heen en daarna een werkelijk super gedicht van Anne. Een schts over mij die ze heel knap in elkaar zette. Je hoorde toch wel dat Harm ovrr kwam vliegen om hier bij mij te kunnen zijn nu ik opeens vijf en tachtig zou worden. Een enge leeftijd, moet er nog wel aan wennen....
    Nu dus in vietnam. Ga zo voort. Take care! Omhelsd oma