hello - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Otje Schut - WaarBenJij.nu hello - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Otje Schut - WaarBenJij.nu

hello

Blijf op de hoogte en volg Otje

13 November 2014 | Zambia, Livingstone

Nou daar ben ik weer, het is al een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, dus het wordt weer hoog tijd.
Vorige week vrijdag ben ik naar Devils Pool geweest. Hier ga je zwemmen bij een mini stukje rivier waar geen stroming staat, aan de rand van de Victoria watervallen. Een stap te veel naar rechts en je word meegevoerd door de stroming over de rand. Eerst zwommen we een stukje bovenaan de rivier, nog niet bij de rand dus. Toen kwamen we aan bij de rand, met een meeeega uitzicht met regenboog en al. Echt super mooi, maar het idee dat wij daar moesten gaan zwemmen was wel eng! Maarja het was natuurlijk ook een gave ervaring. Na het zwemmen en na het maken van heel veel foto's gingen we weer terug naar land waar een heeeeerlijk ontbijt voor ons klaar stond. Het was het beste ontbijtje in 2,5 maanden. Gepocheerd ei met spek en brood en koriander, mmm!!
Afgelopen zaterdag ben ik met 3 andere Nederlandse meisjes naar een hotel gegaan met een lekker zwembad. We moesten wel wat geld neerleggen, maar dan krijg je ook wat. Het was een heeel groot zwembad met een lekkere temperatuur. Na 2,5 maanden in 39 graden te zitten is zo'n zwembad echt zo onwijs lekker! We hebben echt genoten met z'n vieren. Lekker bedjes aan het zwembad, een beetje aan ons kleurtje werken, en lekker afgesloten met een mango cocktail! Heerlijk dagje gehad weer.
De dag erna, op zondag, was wel iets heel anders dan alleen maar relaxen aan een zwembad. Ik ging met 2 andere vrijwilligers raften op de Zambezi River, die tussen Zimbabwe en Zambia stroomt. Het was echt zoooo leuk! In de ochtend waren er wel wat stroomversnellingen die wat ruiger waren, maar we zijn niet uit de boot gevallen. In de middag daarentegen zijn we 4 keer gekapseisd, wat niet altijd een pretje is. Je blijft lang onder water, je weet niet of je richting de zijkant gaat waar rotsen zijn en je ziet niet waar de rest is, maar verder is het ook wel heel leuk. De eerste keer dat we omgingen was ik richting de rotsen aan het drijven. Er waren van die kano's met mannetjes die er waren om je te redden. Het mannetje op de kano kwam naar me toe en zei: 'kom, hou je vast aan de achterkant van m'n kano, dan gaan we kijken waar de boot is, zodat je er nog op kan voordat we bij de volgende stroomversnelling zijn, want die wil je liever in een boot doen en niet drijvend in het water'. Okeeeee, hopen dat die boot niet te ver gedreven is. Maarja, de boot was natuurlijk al verder meegevoerd door de stroming en ik was dus te laat om nog op de boot te springen voordat de volgende stroomversnelling kwam. Helaas pindakaas moest ik deze dus toch drijvend gaan passeren. Het was echt dood eng, je hebt nul controle over welke richting je op gaat, je wordt meegevoerd en opgezogen door de stroming, ziet golven zo groot dat je weet dat je lang je adem in moet gaan houden en je doet dat ook nog eens alleen. Heel eng, maar natuurlijk ook wel weer een avontuur, en eigenlijk wel gaaf om mee te maken. Al bleef ik toch liever in de boot zonder te water te gaan bij de volgende stroomversnellingen die we nog voor ons hadden (wat niet altijd lukte).

Op het Vrouwenproject gaat het al stukken beter! Er worden veel tassen gemaakt, de pindakaasmachine doet het sinds gister eindelijk weer, dus er kan weer pindakaas gemaakt worden. Ook de deurmatten gaan goed. Afgelopen vrijdag zijn we de vrouwen gaan opzoeken en hebben we geholpen met het maken van deze matten.
Je knipt eerst stukken stof in kleine reepjes. Deze reepjes steek je door een soort geweven plastic zak, zodat beide uiteinden van de reepjes aan één kant van de zak uitsteken. Als je dit met heel veel van die reepjes stof herhaald en je heel de plastic zak van die stof hebt voorzien, is de deurmat klaar. Het ziet er echt leuk uit! En het is nog makkelijk ook!
Vandaag gaan de vrouwen voor de eerste keer naar de Falls om te verkopen. De donatie box is zaterdag klaar, dus die gaat dan naar het hotel. Ik hoop dat ze hun eerste paar producten vandaag gaan verkopen, wat hun meer gaat motiveren, zodat wij over 2,5 weken met een gerust hart terug naar Nederland kunnen gaan. We weten dan dat ze geld aan het verdienen zijn en dat ze het zelf aankunnen. Maarja, eerst kijken of de verkoop goed gaat! Ik ben benieuwd.

Op het weeshuis gaat alles goed. Eva en ik hebben de laatste tijd meer contact met de oudere meisjes. Ze verbazen zich erover dat ik even oud ben als zij zijn en dat ik net als hun ook net klaar ben met examens. Zij moeten alleen nog wachten op hun uitslag. Ze zijn heel geïnteresseerd in het Nederlandse schoolsysteem en ze stellen vragen over de eisen die je moet halen om te slagen in Nederland. Ze vertelden over hun systeem en wat ze willen gaan studeren als ze zijn geslaagd. Het is heel gezellig.
Met Peter gaat het goed, ik kan alleen niet meer verder gaan met het leren van het alfabet. Zijn rooster is namelijk veranderd, dus hij gaat nu in ochtenden naar school, in plaats van middagen. Ik zie wel dat hij veel meer loskomt en meer durft te praten tegen Eva en tegen mij. Eerst zei die niet zo veel, omdat zijn Engels heel slecht is. Nu praat hij veel meer en is niet meer zo bang om fouten te maken. Dat is dus wel een goed teken, toch iets bereikt!!

De kinderen maken ook kerst kaarten die ze kunnen verkopen. Ze worden verkocht coor 10 kwacha, wat ongeveer 1.20 euro is. Als iemand geïnteresseerd is een een kaartje, dan kan je dat aan me melden. Dan neem ik die voor je mee, en zo steun je ook een beetje het weeshuis :)

Lieeeefs xxx

  • 13 November 2014 - 17:00

    Kat:

    Mega foto's Ot! Maarre, kom maar weer snel terug ik mis je !

  • 14 November 2014 - 17:01

    Oma En Grootvader:

    Lieve Otje,
    Wij keken al uit naar je verslag. Hebben ook nu weer genoten van je verhalen.
    Als je nog plek hebt in je rugzak dan bestellen wij graag 10 kerst/oud en nieuw kaarten.
    Tot snel en dikke knuffel.

  • 14 November 2014 - 17:27

    Miguela:

    Mooie verhalen Otje. En nog meer plek vrijmaken in je rugzak, ik doe ook 10 kaarten!!

    Geniet van je laatste weken, Miguela

  • 14 November 2014 - 18:44

    Marjolein Tasche (vdKamp):

    Hi Otje,
    Mama stuurde ons een mail over de kaarten en de link naar je blog! Gaaf hoe je er over vertelt! Ik bestel graag 10 kaarten. Heel veel plezier de komende tijd nog.
    groet, en zoen, Marjolein

  • 15 November 2014 - 17:01

    LEONOOR:

    Ha Otje, Wat maak jij een bijzondere dingen mee, heerlijk voor je! Ik hoop wel dat je nog zin hebt om terug te komen naar Nederland, waar het nu regent en herfstig is. Maar ik hoorde van je mams dat er weer allemaal mooie reisplannen in het verschiet liggen dus dat komt wel goed geloof ik!
    Neem je voor mij ook 10 kerstkaarten mee (niet dat ik nog kerstkaarten verstuur overigens :))
    Hartelijke groet en geniet daar maar lkkr,
    Leonoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Otje

Vrijwilligerswerk in Zimbabwe en Zambia, tot over 3 maanden!

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 11744

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 30 November 2014

Zimbabwe & Zambia

Landen bezocht: