Matopos - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Otje Schut - WaarBenJij.nu Matopos - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Otje Schut - WaarBenJij.nu

Matopos

Blijf op de hoogte en volg Otje

17 September 2014 | Zimbabwe, Bulawayo

Hallooooo,
Eergisteren ben ik met 3 andere vrijwilligers naar een National Park gegaan. Dit park heette Matopos. Het staat bekend om de plek waar je vrijwel altijd rhinos kan spotten. Om 7:45 vertrokken we vanaf Chipangali naar een huis waar we onze gids ontmoetten, Andy. Rond 9:00 waren we in het park in een open auto. We reden richting een kleine rotsberg, die we beklommen om de rhinos te spotten. Niet alleen zagen we (heeeeeel erg in de verte) 2 rhinos lopen, maar het was ook nog eens een prachtig uitzicht. Op de hoogste rots bleven we even zitten om te genieten van het mooie plaatje. Iets dichterbij dan de rhinos waren een aantal zebra's, net iets te ver om te fotograferen helaas. Daarna gingen we op stap, richting de plek waar we de rhinos hadden gespot. Het was dus een soort walking safari. We zagen impala's en onderweg een aantal planten waarvan de gids zijn werking uitlegde. Het duurde even voordat we de rhinos gevonden hadden, maar we hadden ze! We liepen een groot stuk met ze mee, maar ze lieten ons niet dichterbij komen dan 25 meter. Alsnog heel gaaf!
Dit park staat niet alleen bekend om zijn rhinos, maar ook om zijn eeuwenoude cave paintings. Om deze te zien moesten we weer een stijle rots beklimmen. Het was super gaaf om te zien, die tekeningen. Het precieze verhaal bestaat niet, er zijn heel veel theoriën over deze muurschilderingen. Welke het meest geloofd wordt is dat de mensen (3000-4000 jaar geleden) soms in een trance kwamen, waarin ze hallucineerden. Deze beelden van hun hallucinaties schilderden ze. Je zag zebra's, leeuwen, impala's, giraffen en mensen. Het gekke was dat 4 mensen die getekend waren van die nekringen omhadden die in Thailand voorkomen, om hun nek langer te maken. Maar deze mensen komen in Afrika helemaal niet voor. De verhalen om een paar schilderingen waren dus soms heel merkwaardig, maar wel heel leuk en interessant om te horen.
Na de cave paintings hadden we de keus om een traditioneel dorpje te bezoeken, of een ander park te bezoeken om nog meer rhinos te spotten, en als we geluk hadden ook nog giraffen te zien. We besloten het park in te gaan, en dat is een goede keuze geweest. Nog geen 5 minuten in het park en Andy vond al giraffe sporen. We volgden die sporen en vonden een giraffe. Ik blijf het mooie beesten vinden.
Hierna gingen we weer op zoek naar rhinos. We zagen een groep van 4 rhinos, die we gingen volgen. We merkten dat de rhinos na een tijdje ons niet meer zo interessant vonden, zodat we dichterbij komen komen. We gingen op 10/15 meter afstand van ze zitten, en ze lieten het toe. Daar zaten we dan, met zijn 5en op een rijtje, op 10 meter afstand van 4 rhinos, met een ondergaande zon. Super!!!
Top dagje gehad dus!

• 17 September 2014 - 17:10

Petra:

Heerlijk verhaal Ot! Ik kan het me allemaal heel goed voorstellen en die Giraffen, dat zijn ook mijn Favorieten hoor! Top dat je dit allemaal meemaakt Girl! Heel veel foto maken hoor!
    Nog veel plezier daar. Liefs Peet

• 24 September 2014 - 12:05

Oom Hans:

even reageren, nog nooit gedaan,uniek., Ineke mijn hulp en toeverlaat zegt toch proberen.
    Otje ga lekker door,groetjes, oom Hans